Sunday, March 25, 2012

Vin på Afrikaans

Igår så jeg en semi-interessant dokumentarfilm på DR2 om vinproduktion i Sydafrika. Du kan se den her
DR2's serie om vin i sydafrika 
Her kom man tæt på de vilkår som man som producent - incognito - står overfor. Situationen er den, at der produceres for meget vin. Så det er som klodernes kamp om at få sin egen produktion ind på supermarkedets hylder (i Europa) og dermed sikre sin eksistens.

Jeg ved ikke hvad det med sydafrika og mig. På den ene side læser jeg, at her har gamle europæriske sorter vokset i den røde afrikanske muld i hundredevis af år, og på den anden side går jeg altid en kæmpe bue udenom den marmelade søde sirupvine jeg efterhånden så ofte har smagt fra derfra. Jeg har også  endnu tilgode at blive fortryllet af pinotage. Sat lidt på spidsen, er det også synd, at hver gang nogen siger 'sydafrika' – så blinker min øjne små-skræmt og foran mig ser jeg en billig 15 volts 'bag-in-box' vin til et grill arrangement. 

Men sådan er hele Sydafrikas vin vel ikke? (kom gerne med din mening eller anbefaling til en flaske)

I sidste vinsmagning kom Sydafrika så med på atlaset med en kraftig Chenin blanc. Og den gjorde det godt. Indrømmet går jeg sjældent efter den slags – og vores gæt, på trods af chenins blancs tydelige karakter, faldt da også i øst og vest. Her er programmet, noterne og pointene!

Aftenens vine fra Sydafrika og Spaninen
Da Thafford Chenin Blanc 2009
Bouquet: Marcipan, finsk lakrids, og klar note af honning! Smagen er olieret med et godt tannin bid. At vinen har en høj alkohol procent skammer den sig ikke over – og det fornemmes også i duften.
Der blev gættet gammel verden, Chardonnay og Pinot gris inden vi kom på rette spor i Sydafrika. Chenins note af honning er et klart give-away i denne flaske. Lær den at kende - det gjorde vi.
180 dkk, Indkøbt fra Sydafrikavin. 90P 

Mauro 2009
Fed bouquet af brombær, jordbær, cedertræ, tobak, nåletræ, harpiks, urter. Et godt taninbid men ikke fra fad. Tilbud Theis 200dkk. Et godt glas – måske en kende anonym. fra Erik Sørensen 88/89P

Ramirez de Ganuza 2003
På side 758 i bogen ”1001 vine du skal smage før du dør” finder man netop denne vin i denne årgang. Her er vores indtryk.
Bouquet: støvet duft, jordbær, smørolie, fedt, kælder, garvesyre. I munden lidt som kold the med lang eftersmag. Meget spænende vin, holder strukturen, og slet produceret til det moderne vinmarked. Og det tjener den til ære. Vin med stor personlighed. Indkøbt Theis vine. 92P

5 comments:

Jesper said...

Hejsa

Jeg så også gårsdagens afsnit, og blev ganske fanget af det.

Jeg har ikke gjort mig voldsomt meget i sydafrikansk vin, men vil dog gerne fremhæve Kanonkops Paul Sauer. Et Bordeaux-blend der virkelig smager fantastisk godt. Prøv det :)

Hilsen Jesper

Grapejuices said...

Hej Jesper, tak for dit input. Jeg vil samle din flaske op, så snart jeg falder over den derude! Bedste hilsner
Anders

Mark said...

Hey. Jeg har det på samme måde som dig, pinotage og i det hele taget Sydafrika er ikke noget jeg er voldsomt glad for.

Dog har jeg prøvet en enkelt pinotage jeg vil anbefalde dig at prøve, Hartenberg http://winefactory.dk/2011/10/wfv-141-bouchard-finlasyson-chardonnay-2009-og-hartenberg-pinotage-2005-sa/

Hilsen
Mark

Grapejuices said...

hej mark, tak for dit input. Det vil være spændende at prøve - for selvom jeg (vi) har kategoriseret Sydafrika i en skuffe, så glæder jeg mig til opdagelse en ny side af landet.

Vin said...

Jeg har prøvet kræfter af med en del sydafrikanske vine. Der er lidt langt mellem snapsene synes jeg. Har dog været begejstret for en del Pinotage. The Grinder kan anbefales! Om det var setupet den dag ved jeg dog ikke!